Praha Slet 29.04.2025: Jak rozvíjím dovednosti u žáků?

V úterý 29. 4. bylo krásné dubnové odpoledne, sešli jsme se tedy v dobré náladě a občerstveni slunečními paprsky.

Sletu se zúčastnili: Dagmar Grau, učitelka ekonomiky a základů přírodních věd, ze Střední školy obchodní, Praha 2, Helena Sojková, učitelka ekonomických předmětů, ze Školy da Vinci, Lucie Kosová, Taťána Beránková Císařová, Petr Klínský, učitelé ekonomických předmětů z OA Heroldovy sady, Tomáš Vavrda, podnikatel a mentor v semináři Podnikání na OA Heroldovy sady.

Zamýšleli jsme se nad základními koncepčními otázkami v oblasti rozvoje dovedností.

1. Proč dovednosti u žáků vůbec rozvíjet?
Myslíme si, že je to velmi důležité pro uplatnění v životě - osobním i pracovním. Ukládá nám to Rámcový vzdělávací program i profil absolventa.

2. Může učitel rozvíjet dovednosti, které sám nemá?
Aj, to byla těžká otázka. Shodli jsme se na tom, že je ideální, aby učitel rozvíjet ty dovednosti, které sám má. Pokud je nemá, měl by:
a) je rozvíjet v základní úrovni a při tom je rozvíjet i u sebe
b) požádat o podporu v podobě kolegy, odborníka, který těmito dovednostmi disponuje. Vhodná je pro to tandemová výuka.
c) dovednosti je dobré si dopředu vyzkoušet nanečisto
d) nebát se, všichni také známe tzv. kouzlo nechtěného - občas to prostě dopadne jinak, než předvídáme

3. Jak vytvářet příležitosti pro studenty?
Ideálně v oblastech, kde mě něco napadá, které dobře umím, kde mám dovednosti. Rozvoj dovedností stojí čas, proto je potřeba úsporněji pojmout ostatní témata nebo je odučit efektivnějším způsobem.
Dobré jsou: hry, projekty, rozhovor, práce s textem, skupinová práce, expedice.
Dobré je i koncentrovat rozvoj dovedností do speciálních dnů a v ostatních dnech a hodinách předávat znalosti.

4. Kdy nejprve vybavit žáky znalostmi a kdy je nejprve nechat objevovat?
Opět záleží na tématu. U některých témat mají studenti tolik vlastních zkušeností, že je můžeme nechat bádat. Jindy je efektivnější je nejprve seznámit s tématem, aby v rámci rozvoje dovedností v této oblasti mohli dosáhnout kvalitnějších výstupů.

Téma na příště: Jak zaznamenat pokrok u rozvoje dovedností?
Termín: 27. 5. 16 - 18 h

Připojuji sem slíbený odkaz pro testování EduCanvasu pro které jsem vytvořila téma v sekci Laboratoř.

https://ucitele.zmarsu.cz/t/educanvas-pro-formativni-pristup-testovani/284?u=helena.sojkova