- Téma Sletu: Jak sledovat rozvoj dovedností u žáků.
- Na minulých sletech jsme se shodli, proč je důležité dovednosti rozvíjet a jak vytvářet příležitosti pro rozvoj dovedností žáků (viz zápisy z minulých sletů)
- Největším oříškem zůstává v jaké formě zachytit tento rozvoj tak, aby tomu žáci rozuměli a věděli, co se s nimi děje.
- Otázky:
- Jde dovednosti změřit, nebo jen mapovat?
- Jak to dělat, aby systém byl udržitelný pro učitele i žáky?
- Zajímavé Myšlenky:
- Kompetence je široká kategorie, zahrnuje znalosti, dovednosti i postoje. Rozumíme znalostem i dovednostem. Ty mohou být odborné i měkké. Postoj je vlastně vztah žáka k probíranému tématu, předmětu, škole, spolužákům projektu apod.
- Závěr:
- Dovednosti můžeme jen mapovat a následně reflektovat.
- Pro rozvoj dovedností jsou vhodné zejména projekty. Pokud je zavedeme, je dobré se na tuto stránku zaměřit a vytěžit ji. Formát projektů dovednosti a postoje velmi podporují.
- Dovednosti lze rozvíjet i v klasických hodinách u jednotlivých předmětů - zejména odborné či mechanické dovednosti (počítání, psaní všemi deseti, použití tabulek apod.). Je třeba si ale ujasnit, co je znalost a co je dovednost a jak je budeme sledovat. Pro mapování dovedností může sloužit tabulka, která obsahuje jednotlivé dovednosti, které budeme rozvíjet a u nich můžeme zaznamenávat vývoj (viz postup dál)
- Postoj můžeme reflektovat až po delším časovém období, protože to je trvalejší hodnota.
- Na začátku je třeba si vytvořit PLÁN. V něm si musíme promyslet dopředu:
a) jaké dovednosti budeme v daném tematickém celku/období/projektu rozvíjet - to může být velmi rozdílné vzhledem k povaze předmětu, prostředí školy, velikosti třídy, osobnosti učitele apod.
b) dovednosti je dobré selektovat, abychom je opravdu mohli mapovat
c) je důležité tyto dovednosti komunikovat se žáky, aby jim opravdu dobře rozuměli
d) ideální jsou příklady tzv. dobré práce (starší výstupy z minulých let od jiných žáků)
e) postupně v předem daných časových intervalech mapujeme - ideálně písemně či nahrávkou. Tyto záznamy si provádí žák sám a zakládá si je na jedno místo - může být Google Classroom, portfolio,.. (ukázka reflexe zde
Reflexe - mapování kompetencí.pdf (121.1 kB)
f) v závěru je dobrá reflexe ústní (učitel a žák společně shrnou tyto dílčí reflexe a žák si pojmenuje, co zachytil a případně i vývoj, který vidí)
g) na tento postup by bylo dobré vytvořit konkrétní ukázku z nějakého projektu (budem předmětem letního soustředění)
h) další slet bude neformální - 11. 6. od 16 h v restauraci Jiná krajina, Praha 2