AI asistent pro nový školní program ClimaMonitor

:robot: AI asistent

Pro snadnější integraci programu ClimaMonitor (viz sekce Představte se) do školní výuky bychom pro žáky i učitele chtěli připravit AI asistenta. Byl by natrénovaný na informace o klimatických změnách :globe_showing_europe_africa:, nastavení technologie :gear:, programování :laptop: a měřených datech :bar_chart:. AI asistent poslouží jako virtuální učitel :woman_teacher:, který se bude zároveň během výuky dále zdokonalovat.

Žáci budou mít možnost konzultovat s AI asistentem všechny potřebné postupy, analyzovat výsledky a pokládat otázky ve sdíleném fóru :speech_balloon:, například: „Řešil už někdo podobný problém jako já?“. Velkou výhodou je jazyková nezávislost :globe_showing_europe_africa: , která vyplývá z podstaty AI technologie.

Co si o tom myslíte? Setkali jste se již někdy s podobným řešením buď ve škole :school: nebo někde jinde? :light_bulb:

Díky za dotaz. Jako nástroj pro studenta je to zhruba představitelné. Učitele, jako přenašeče vědomostí, by nahradil AI asistent.

Přemýšleli jste, jak by to bylo integrované do výuky z pozice nové role učitele? Například:

  • Jak by to bylo integrováno do různých předmětů (buď jednotlivě nebo průřezově)?
  • Jak by to pomohlo učiteli provádět reflexi (zvědomovat žákům, co se tím právě naučili v kontextu jeho předmětu)?
  • Jakou by měl učitel zpětnou vazbu – zda se povedlo dosáhnout učitelem stanoveného cíle?
1 Líbí se

:glowing_star: To jsou skvělé podněty, které naznačují, jak by mohl AI asistent efektivně spolupracovat s učitelem.

:robot: AI asistent by měl být univerzální, tedy průřezově orientovaný. :books: Jinými slovy,.. studenti by s ním mohli konzultovat jakékoliv téma, nezávisle na tom, kterého konkrétního předmětu se jejich dotaz týká. Díky tomu by AI asistent měl přehled o všech tématech, která s ním studenti „probírali“. :writing_hand:

Učitel konkrétního předmětu by pak mohl stručně popsat, jakou látku probíral se svými žáky, a AI asistent by na základě těchto informací dokázal sestavit test z daného předmětu :memo: a případně ho i vyhodnotit. :white_check_mark: Tím by učitel snadno získal přehled o tom, zda se mu podařilo dosáhnout „stanoveného cíle“. :bullseye:

Mohlo by to takto fungovat? Splnil by takový přístup očekávání učitelů? :thinking:

Ahoj, já přemýšlím nad tím, proč by žáci měli s AI asistentem něco konzultovat. Co by byla jejich potřeba se dozvědět víc. Předpokládá to totiž formáty, kdy učitel není v roli předavače informací, nýbrž průvodce, mentora, kouče a formát projektu, který si žák sám zvolí, protože ho téma zajímá a chce v něm zajít do větší hloubky než mu dává klasická výuka, která téma probírá v základní rovině nebo se ho vůbec nedotýká. Jak se na to díváte vy?

Ahoj Taťáno, lépe bych to nenapsal :light_bulb:. Myslím navíc, že zajímavé to může být ještě v té multioborovosti tématu :herb::bar_chart::abacus::laptop::globe_showing_europe_africa::hammer_and_wrench::triangular_ruler::test_tube:. Některé děti ve třídě zaujme technologie a nastavení. Jiné děti v tom nebudou tak dobré a “svezou se”, aby pak excelovali v interpretaci získaných dat v přírodopisu. Další děti ze třídy mohou být dobré ve zpracování dat. AI poslouží jako zprostředkovatel znalostí a integrátor. Učitel by měl celý proces mentorovat, průběžně hodnotit a povzbuzovat. Snad to není úplné science fiction :rocket:.

No, další věc je, jak to udělat, aby děti napadaly otázky:-). Můj osobní názor je, že téma je musí nadchnout, musí být zvědavé, pak se otázky docela hrnou. Pokud to bude projekt, který naplánoval učitel včetně cíle a výstupu, tak zvědavé nebudou. Takovou zkušenost mám. Pokud dostanou žáci příležitost se věnovat tématům, která jim vrtají v hlavě, chtějí se učit.

Pokud je to téma pro ně úplně nové, nejsou moc schopné si říci, čeho chtějí dosáhnout, co se chtějí naučit, dokázat. V první fázi se snaží tématu porozumět, pak přicházejí hlubší otázky. Myslím si, že role učitele je podporovat žáky v odkrývání jednotlivých vrstev porozumění, vytvářet formáty, které podporují jejich myšlení. Pomáhá jim vracet se zpátky, rovnat si myšlenky, získávat důkazy pro tvrzení a teorie, modelovat celou tu cestu.

Ale znám i případy, kdy se žáci o téma nezajímají, i když si ho vybrali nebo navrhli. Myšlení je pro ně namáhavé, nechtějí se mu věnovat. Je jim to jedno. Tenhle jev není většinový. Vykládám si ho tak, že mohou mít svou motivaci školou i rodinným prostředím natolik umořenou, že tento prostor pro ně není lákavý. Říká se, že pokud dítě zažije opakovaně vnější motivaci (někdy stačí i jednou - jeden bonbón), tak dlouho budovaný systém vnitřní motivace je nenávratně narušen a musí být opět složitě restaurován. Ale to už je asi jiné téma:-).

Nedávno jsem měla zajímavý zážitek. Ocitla jsem se v žákovském projektu, který zkoumal sny. Bylo to téma, které dvacetičlennou skupinu žáků z různých ročníků velmi zajímalo. Měli spoustu otázek a nejasností, protože už od dětství přemýšlejí nad sny, jejich výkladem, příčinami, důsledky apod.

Zeptala jsem se, proč všechny otázky nezadají umělé inteligenci. Vždyť budeme mít za 10 minut hotovo. Proč se potřebují setkat s věštkyní, psychoanalytičkou, proč čtou snáře a výklady online. Proč potřebují poslouchat dokument o Jungovi? Proč si sny mezi sebou vyprávějí?

Odpověděli mi, že to je pro ně živější zážitek. Mají pocit, že čerpají od zdrojů, které to zajímá stejně silně jako je. Odpovědi AI by pro ně byly zprostředkované. Pravda je, že AI používali jako rozcestník k nějakým konkrétním zdrojům, které již nejsou zprostředkované.

Zajímá mě, jak by tedy byla definovaná role AI asistenta a jak učitele?

1 Líbí se

Máte velmi inspirující úvahy a postřehy. Na Vaše otázky nedokážu jednoznačně odpovědět, protože se mi odpovědi mění současně současně s Vašimi postřehy.

Mám teď silný dojem ze životopisu Billa Gatese “Zdrojový kód”. Co ho ve škole motivovalo k zájmu o počítače tak silně, že touha po tom počítačům porozumět a ovládat je se změnila v životní vášeň? Podobně Steve Jobs. Pro oba to myslím byla příležitost; dostali k dispozici nový nástroj, který byl zdánlivě nad jejich možnosti.

Myslím si, že podobně bychom mohli přistupovat k dětem, dát jim nový nástroj k dispozici. Zkoušet a pozorovat, jak je zaujme. Nechat děti s AI pracovat na reálných věcech a role učitele by pak bylo vést je tím procesem poznávání. Mám kamaráda, který děti takovým způsobem vede při práci s jednočipovými počítači (Arduino atd.) a skvěle se mu to daří. Dětí dokáží sami počítač oživit a postavit funkční zařízení, programovat ho. Teď jim ještě vycvičme AI asistenta, který jim se sestavením a programováním pomůže.

Myslím si, že učitel nemusí být expertem, nemusí mít lepší odborné znalosti než děti. Podobně jako šéf ve firmě, nemusí mít lepší znalosti než jeho podřízení. Úkolem dobrého šéfa je vést podřízené v teamu tak, aby společně vyrostli a dosáhli úspěchu. AI asistent je součástí teamu, nenahradí team, nenahradí učitele.