Ahojte, možná jste nestihli dubnový Slet na téma Jak hodnotím? část 2. Tady je souhrn všeho podstatného:
Jaké problémy jsme řešili
Jak moc mám průběh sledovat?
Jak postupovat, když se studenti hodnotí sami?
Jak natavit fungující kritéria?
Jak mám předejít tomu, aby studenti nepracovali na poslední chvíli?
A konkrétní případy:
Problém: Studenti mají za úkol v rámci roku napsat testy, mít aktualitu a připravit medailonek podnikatele. Jenže skoro nikdo ještě medailonek neudělal. Nicméně mohou mít v rámci roku tři “N” za tři nesplněné věci. Jak tedy tento problém řešit?
Náhledy jednotlivých učitelů:
- neměl by to být jeden běžný úkol, ale měla by se z toho stát záležitost - tj. věnovat zadání i realizaci a reflexi dostatečný prostor během výuky
- zavést tzv. kontrolní body - studenti musí během roku odprezentovat před třídou/porotou, v jaké fázi jsou
- od začátku nastavit pravidla a harmonogram, průběžné úkoly zadat do Google Classroom
- dopředu udělat sdílenou tabulku a každý se musí někam zapsat
Přemýšlet nad zjednodušováním věcí, které po studentech chceme, ale aby to bylo opravdu přínosné a efektivní. Radši méně, ale přínosně.
Problém: Jak moc mám průběh sledovat a zveřejňovat?
Náhledy jednotlivých učitelů:
- studenti by měli znát dopředu kritéria, podle kterých budeme hodnotit,
- průběžně sdílet průběh jak na tom jsou - např. v tabulce, která je sdílená
- souhrnná zpětná vazba za delší časový úsek spojená s hodnocením
- možná kritéria: aktivita v hodině, odevzdávání úkolů, nošení pomůcek… (každý učitel to může mít nastaveno jinak podle formátu a obsahu výuky)
- v pozadí je ale motiv - něco za to bude,
- přidané “body” za průběh pak mohou zlepšit/zhoršit známku.
- s těmi, co mají výkyvy, to pak člověk řeší.
Protinázor:
- hodnocení průběhu by nemělo jít do známek, protože se v životě hodnotí pouze výsledek. Mohou se tím totiž zvýhodňovat/znevýhodňovat lidi se specifickými nastaveními.
Řešení:
Děti mohou sbírat body v průběhu roku a na konci je výsledek = určitý počet bodů. Jenže studentům a rodičům to nevyhovuje.
Průběh je důležité sledovat a zaznamenávat pro podklady pro hodnocení.