1. Začátek hodiny
- motivace a naladění
- nejprve je dobré zjistit, co žáci o tématu vědí; na základě jejich znalostí stavět znalosti nové
- vycházíme z vědomí žáka, napojujeme se na něj; umožňuje nám to i odhalit případné miskoncepce
Metody:
- Rychlá otázka/anketa – krátká otázka na úvod (ústní nebo v aplikaci jako Mentimeter/Kahoot), která žáky vtáhne do tématu.
- Obrázek nebo krátké video – podnět k diskuzi: „Co vás u toho napadá?“
- Asociační mapa – žáci na papír nebo na tabuli napíší, co je k tématu napadá.
Otázka na zkušenost žáků – „Setkali jste se někdy s…?“
2. Vysvětlování nového učiva
Metody:
- Výklad s otázkami – zastavovat se a ptát se: „Jak byste to vysvětlili kamarádovi?“
- Metoda Think–Pair–Share – chvíli přemýšlí sami, pak prodiskutují ve dvojici a nakonec sdílí se třídou.
- Mini-experiment / ukázka – praktický vstup, který zviditelní učivo.
- Pracovní list s dírami – žáci si výklad „doplňují“ do připravených poznámek, nejsou jen pasivní.
3. Opakování a procvičování
Metody:
- Kahoot/Quizizz – rychlá soutěžní kvízová hra.
- Hra Kdo jsem? – žáci mají na čele/na kartičce pojem a ostatní mu dávají nápovědy.
- Domino nebo pexeso s pojmy – vhodné pro slovní zásobu, fakta, rovnice.
- Galerie úloh – žáci chodí po třídě a řeší úkoly vyvěšené na zdech/ stanoviště
- Role play – zopakování učiva skrz scénky, dialogy.
4. Různé typy žáků ve třídě
Metody:
- Volba úkolů – nabídnout více možností (různá obtížnost, formát – text, obrázek, video).
- Kooperativní práce – smíšené skupiny, kde každý přispěje jinou silnou stránkou.
- Použití více smyslů – kombinace mluveného slova, obrázků, pohybu, poslechu.
- Podpora slabších – jednoduché opěrné karty, vizualizace- časování sloves, vzorečky, tabulka prvků…, krokované postupy.
- Rozšířené úkoly pro rychlejší – aby se nenudili, když jsou „hotoví“ (připravit si barevné desky s úkoly dle probraných témat včetně řešení)
5. Závěr hodiny
Metody:
- Jednovětná odpověď – „Dnes jsem se naučil, že…“
- Exit ticket – žák napíše na papírek, co mu dává smysl a co mu ještě není jasné, nebo zadáme jednoduchou otázku/příklad a žáci při odchodu nalepí odpověď
- Shrnující schéma / myšlenková mapa – společně doplnit hlavní body.
- Kvíz s učitelem – rychlé „pravda/nepravda“ nebo „zvedni ruku, jestli…“, mazací tabulky.
- Otázka na příště – nechat žáky formulovat, co by chtěli zjistit dál.