Přehled Aktivizačních metod

1. Začátek hodiny

  • motivace a naladění
  • nejprve je dobré zjistit, co žáci o tématu vědí; na základě jejich znalostí stavět znalosti nové
  • vycházíme z vědomí žáka, napojujeme se na něj; umožňuje nám to i odhalit případné miskoncepce

Metody:

  • Rychlá otázka/anketa – krátká otázka na úvod (ústní nebo v aplikaci jako Mentimeter/Kahoot), která žáky vtáhne do tématu.
  • Obrázek nebo krátké video – podnět k diskuzi: „Co vás u toho napadá?“
  • Asociační mapa – žáci na papír nebo na tabuli napíší, co je k tématu napadá.
    Otázka na zkušenost žáků – „Setkali jste se někdy s…?“

2. Vysvětlování nového učiva

Metody:

  • Výklad s otázkami – zastavovat se a ptát se: „Jak byste to vysvětlili kamarádovi?“
  • Metoda Think–Pair–Share – chvíli přemýšlí sami, pak prodiskutují ve dvojici a nakonec sdílí se třídou.
  • Mini-experiment / ukázka – praktický vstup, který zviditelní učivo.
  • Pracovní list s dírami – žáci si výklad „doplňují“ do připravených poznámek, nejsou jen pasivní.

3. Opakování a procvičování

Metody:

  • Kahoot/Quizizz – rychlá soutěžní kvízová hra.
  • Hra Kdo jsem? – žáci mají na čele/na kartičce pojem a ostatní mu dávají nápovědy.
  • Domino nebo pexeso s pojmy – vhodné pro slovní zásobu, fakta, rovnice.
  • Galerie úloh – žáci chodí po třídě a řeší úkoly vyvěšené na zdech/ stanoviště
  • Role play – zopakování učiva skrz scénky, dialogy.

4. Různé typy žáků ve třídě

Metody:

  • Volba úkolů – nabídnout více možností (různá obtížnost, formát – text, obrázek, video).
  • Kooperativní práce – smíšené skupiny, kde každý přispěje jinou silnou stránkou.
  • Použití více smyslů – kombinace mluveného slova, obrázků, pohybu, poslechu.
  • Podpora slabších – jednoduché opěrné karty, vizualizace- časování sloves, vzorečky, tabulka prvků…, krokované postupy.
  • Rozšířené úkoly pro rychlejší – aby se nenudili, když jsou „hotoví“ (připravit si barevné desky s úkoly dle probraných témat včetně řešení)

5. Závěr hodiny

Metody:

  • Jednovětná odpověď – „Dnes jsem se naučil, že…“
  • Exit ticket – žák napíše na papírek, co mu dává smysl a co mu ještě není jasné, nebo zadáme jednoduchou otázku/příklad a žáci při odchodu nalepí odpověď
  • Shrnující schéma / myšlenková mapa – společně doplnit hlavní body.
  • Kvíz s učitelem – rychlé „pravda/nepravda“ nebo „zvedni ruku, jestli…“, mazací tabulky.
  • Otázka na příště – nechat žáky formulovat, co by chtěli zjistit dál.