Praha Slet 26.03.2025: Jak hodnotím II?

Ahojte, zasíláme zápis z březnového Sletu. Zde je souhrn všeho podstatného.

Jaké problémy jsme řešili

:small_orange_diamond: Jak moc mám průběh sledovat?
:small_orange_diamond: Jak postupovat, když se studenti hodnotí sami?
:small_orange_diamond: Jak natavit fungující kritéria?
:small_orange_diamond: Jak mám předejít tomu, aby studenti nepracovali na poslední chvíli?

Konkrétní případy:

Problém: Studenti mají za úkol v rámci roku napsat testy, mít aktualitu a připravit medailonek podnikatele. Jenže skoro nikdo ještě medailonek neudělal. Nicméně mohou mít v rámci roku tři “N” za tři nesplněné věci. Jak tedy tento problém řešit?

Náhledy jednotlivých učitelů:

  • neměl by to být jeden běžný úkol, ale měla by se z toho stát záležitost - tj. věnovat zadání i realizaci a reflexi dostatečný prostor během výuky
  • zavést tzv. kontrolní body - studenti musí během roku odprezentovat před třídou/porotou, v jaké fázi jsou
  • od začátku nastavit pravidla a harmonogram, průběžné úkoly zadat do Google Classroom
  • dopředu udělat sdílenou tabulku a každý se musí někam zapsat

Přemýšlet nad zjednodušováním věcí, které po studentech chceme, ale aby to bylo opravdu přínosné a efektivní. Radši méně, ale přínosně.

Problém: Jak moc mám průběh sledovat a zveřejňovat?

Náhledy jednotlivých učitelů:

  • studenti by měli znát dopředu kritéria, podle kterých budeme hodnotit,
  • průběžně sdílet průběh jak na tom jsou - např. v tabulce, která je sdílená
  • souhrnná zpětná vazba za delší časový úsek spojená s hodnocením
  • možná kritéria: aktivita v hodině, odevzdávání úkolů, nošení pomůcek… (každý učitel to může mít nastaveno jinak podle formátu a obsahu výuky)
  • v pozadí je ale motiv - něco za to bude,
  • přidané “body” za průběh pak mohou zlepšit/zhoršit známku.
  • s těmi, co mají výkyvy, to pak člověk řeší.

Protinázor:

  • hodnocení průběhu by nemělo jít do známek, protože se v životě hodnotí pouze výsledek. Mohou se tím totiž zvýhodňovat/znevýhodňovat lidi se specifickými nastaveními.

Řešení:
Děti mohou sbírat body v průběhu roku a na konci je výsledek = určitý počet bodů. Jenže studentům a rodičům to nevyhovuje.

Průběh je důležité sledovat a zaznamenávat pro podklady pro hodnocení.

Přidávám fotky, nejsme tam všichni, ale slet byl velmi inspirativní. Probíralo se velmi podrobně, jakým způsobem hodnotit zejména dlouhodobé projekty, např. zda a jak využívat hodnocení průběhu.

Helenka ukázala, jak se zapojit do online komunity.

2 Líbí se