Praha Slet 25.02.2025: Jak hodnotím?

Do tohoto tématu vkládám shrnutí hlavních myšlenek, které vznikly mezi 7 učiteli z 5 různých středních škol. Nebojte se komentovat!

Zjistili jsme totiž, že s hodnocením vyvstává mnoho problémů a není na ně jednoduchý obecný návod.

:exclamation_question_mark: Hlavní problémy hodnocení:

  • zachycení konkrétních momentů u žáků, ke kterým se v hodnocení chceme vracet - tedy kdy a jak zachytit?
  • formulace slovního hodnocení, aby žákům dávalo smysl
  • zkreslená výpovědní hodnota známek
  • správné a rychlé hodnocení u krátkých aktivit typu referát, aktualita
  • u sledování výkonu se příliš zaměřujeme na vynikající a podprůměrné žáky, může nám uniknout tzv. střed

Dílčí řešení, která jsme při sdílení našli:

:red_triangle_pointed_up: Nejdříve žákovi formulovat zpětnou vazbu, až poté ho hodnotit. Tím jeho pozornost směřujeme na jeho učební proces, momenty, které se mu podařily a silné stránky, ale také oblasti, která může zlepšit. Poté dostane hodnocení. Když nejprve hodnotíme, mnoho žáků se “zavře” a o zpětnou vazbu nemá zájem.
:red_triangle_pointed_up: Místo známek možné lépe bodovat/dávat procenta? Body ani procenta nejsou spojeny tolik se škatulkováním a emocemi. Tak je dobré hodnotit výkon. Přístup žáka ke studiu je dobré komentovat a dávat k němu zpětnou vazbu.
:red_triangle_pointed_up: Učitel může pomoci žákovi mapovat vývoj jeho měkkých dovedností např. v případě přístupu ke studiu tím, že vede tabulku s dopředu vyznačenými kritérii a do té doplňuje konkrétní údaje. Cílem ale je, aby to uměl žák posoudit sám.
:red_triangle_pointed_up: Žáci se mohou hodnotit sami. To je důležitá dovednost. Žák je schopný pojmenovat, co mu jde a co mu nejde vzhledem k správně nastaveným kritériím. Někdy si je nastavuje žák, jindy musí pomoci učitel. Zejména v oblastech, ve kterých je učitel odborníkem a může žákovi pomoc tzv. “nastavit laťku”.
:red_triangle_pointed_up: Pozor, nemusíme hodnotit všechno! :slight_smile: Stačí vybrat to nejpodstatnější z hlediska rozvoje žáka a jeho učebního procesu.
:red_triangle_pointed_up: Je dobré používat kritéria, usnadní to zpětnou vazbu a následné hodnocení učiteli i žákovi. Otázkou je - jak je nastavit, že?

:index_pointing_up: Někteří z nás se rozhodli, že něco již nyní aplikují či otestují.

Pokud k těmto bodům máte jakýkoliv postřeh, neváhejte a komentujte!

1 Líbí se