Obsah:
1. Téma: Jak učit ekonomiku prakticky
Cílem tohoto sletu bylo vzájemně se inspirovat v metodách, které studentům umožní lépe vstup do studia ekonomie. A moc dlouho jsme neteoretizovali.
Po úvodním naladění pomocí Dixit kartiček, jsme se proměnili ve studenty prvního ročníku. Pod taktovkou paní učitelky Lenky Barborové z SVŠUAŘ Praha jsme se ocitli ve fiktivní ekonomice, která produkuje lžičky a funguje na barterovém principu.
Postup byl následující:
-
určili jsme, kdo bude ředitel podniku na výrobu 13 ks dřevěných lžiček
-
vymysleli vše, co je potřeba k výrobě lžiček např. materiál, lidské zdroje, továrna, stroje
-
ředitel poptával u majitelů těchto zdrojů, za kolik by mu je pronajali (odměnou byl určitý počet lžiček z 13 vyrobených)
-
procvičili jsme si vyjednávací schopnosti, ne každý si vyjednal dobrou odměnu za pronájem svého zdroje:-)
-
zjistili, že po vyplacení 7 lžiček, řediteli ještě 5 zůstává
-
vyměňovali získané lžičky za bonbóny, které se objevily na stole v poměru 1:1 a činili rozhodnutí, zda získané lžičky projíst, nebo neprojíst
-
dozvěděli se, že jsme právě zažili základní ekonomické procesy: výrobu, rozdělování, směnu, spotřebu; že neomezeností našich potřeb jsme nuceni k další výrobě a znovu k celému koloběhu
-
pojmenovali jsme si základní výrobní faktory
-
prožili si základní motivy, proč lidé do hospodářských vztahů vstupují.
V další části nás inspiroval Petr Klínský a Taťána Beránková Císařová z OA Heroldovy sady se svou hrou na kakaový sklad a tím, jak na upečené bábovce odučit celé téma zásoby, spotřeba a zásobování.
V závěru se připojil Martin Holečko, organizátor konference Future Port Youth, který celou komunitu Učitelé z Marsu na akci pozval.
2. Otázky:
- Jak u této aktivity zapojit všechny žáky ve třídě?
- Proč je dobré ekonomickou teorii uvést nejprve zážitkem?
- Budou studenti ochotní péct doma bábovku?
- Co do zážitku vybrat, aby se zvládl za jednu vyučovací hodinu?
- V jaké formě metodiku zpřístupnit učitelům, aby ji mohli použít?
3. Zajímavé myšlenky:
Pokud výuku začneme zážitkem ze světa studentů, je dost pravděpodobné, že si uvědomí, jak daná látka souvisí s nimi a s jejich životem.
Učitel musí velmi dobře promyslet, jaký cíl jeho zážitek má a patřičně ho “osekat”, aby se mu příliš nerozvětvil. Žáci musí do tématu vstupovat postupně, abychom nové poznatky zvládli společně pojmenovat a upevnit.
4. Závěr:
Zážitková výuka má v ekonomii velký smysl.
Na příští slet 19.11. si každý učitel připraví krátkou inspiraci/ukázku ze své výuky (na cca 10 min), kdy neučí frontálně.

