Praha Slet 22. 10 2025: Jak učit ekonomiku prakticky?

Obsah:

1. Téma: Jak učit ekonomiku prakticky

Cílem tohoto sletu bylo vzájemně se inspirovat v metodách, které studentům umožní lépe vstup do studia ekonomie. A moc dlouho jsme neteoretizovali.

Po úvodním naladění pomocí Dixit kartiček, jsme se proměnili ve studenty prvního ročníku. Pod taktovkou paní učitelky Lenky Barborové z SVŠUAŘ Praha jsme se ocitli ve fiktivní ekonomice, která produkuje lžičky a funguje na barterovém principu.

Postup byl následující:

  • určili jsme, kdo bude ředitel podniku na výrobu 13 ks dřevěných lžiček

  • vymysleli vše, co je potřeba k výrobě lžiček např. materiál, lidské zdroje, továrna, stroje

  • ředitel poptával u majitelů těchto zdrojů, za kolik by mu je pronajali (odměnou byl určitý počet lžiček z 13 vyrobených)

  • procvičili jsme si vyjednávací schopnosti, ne každý si vyjednal dobrou odměnu za pronájem svého zdroje:-)

  • zjistili, že po vyplacení 7 lžiček, řediteli ještě 5 zůstává

  • vyměňovali získané lžičky za bonbóny, které se objevily na stole v poměru 1:1 a činili rozhodnutí, zda získané lžičky projíst, nebo neprojíst

  • dozvěděli se, že jsme právě zažili základní ekonomické procesy: výrobu, rozdělování, směnu, spotřebu; že neomezeností našich potřeb jsme nuceni k další výrobě a znovu k celému koloběhu

  • pojmenovali jsme si základní výrobní faktory

  • prožili si základní motivy, proč lidé do hospodářských vztahů vstupují.

V další části nás inspiroval Petr Klínský a Taťána Beránková Císařová z OA Heroldovy sady se svou hrou na kakaový sklad a tím, jak na upečené bábovce odučit celé téma zásoby, spotřeba a zásobování.

V závěru se připojil Martin Holečko, organizátor konference Future Port Youth, který celou komunitu Učitelé z Marsu na akci pozval.

2. Otázky:

  • Jak u této aktivity zapojit všechny žáky ve třídě?
  • Proč je dobré ekonomickou teorii uvést nejprve zážitkem?
  • Budou studenti ochotní péct doma bábovku?
  • Co do zážitku vybrat, aby se zvládl za jednu vyučovací hodinu?
  • V jaké formě metodiku zpřístupnit učitelům, aby ji mohli použít?

3. Zajímavé myšlenky:

Pokud výuku začneme zážitkem ze světa studentů, je dost pravděpodobné, že si uvědomí, jak daná látka souvisí s nimi a s jejich životem.

Učitel musí velmi dobře promyslet, jaký cíl jeho zážitek má a patřičně ho “osekat”, aby se mu příliš nerozvětvil. Žáci musí do tématu vstupovat postupně, abychom nové poznatky zvládli společně pojmenovat a upevnit.

4. Závěr:

Zážitková výuka má v ekonomii velký smysl.

Na příští slet 19.11. si každý učitel připraví krátkou inspiraci/ukázku ze své výuky (na cca 10 min), kdy neučí frontálně.

Pár fotek…

@LenBa rozdává bonbónky :candy: (virtuální měna v rámci velmi inspirativní předváděčky výuky základních ekonomických pojmů)

@Martin prezentuje FuturePort v rámci tentokráte hybridního sletu!

1 Líbí se