Jak lépe zařadit návštěvu odborníka - podnikatele do výuky? 👩‍💼

:briefcase: JAK ZASADIT PŘEDNÁŠKU OD PODNIKATELE DO VÝUKY?

:red_question_mark: Problém:

Někdy se ve škole stává, že během návštěvy podnikatelů nebo jiných externistů je učitel v roli pasivního diváka. Přednáška je pro něj chvílí výdechu, pro žáky zpestřením ve výuce. Po ní se učitel většinou navrací k probírané látce, v lepších případech s žáky probere, jak na ně přednáška působila. Žák získal zážitek, na který se ve škole již nenaváže, což je škoda.

:sparkles: Smyslem tohoto článku je více prolnout obsah školní výuky s návštěvou odborníka z praxe. Je o prvních krocích, které učitel může udělat.

:pushpin: Vhodné kroky před přednáškou podnikatelů z Můžeš Podnikat:

:bullseye: Nastavení cíle přednášky:

Cíle mohou být různé, je však důležité, aby si je pedagog uvědomil a nastavil.

Možné cíle:

  • namotivovat žáky před probíráním tematického celku Podnikání
  • získat znalosti o tom, co to je podnikání
  • rozvinout klíčové kompetence: :speech_balloon: komunikační, :microphone: prezentační

Podle zvoleného cíle si může pedagog zvolit konkrétního odborníka nebo jeho volbu zkonzultovat s Můžeš podnikat - konkrétně s paní Janou Bugnerovou.


:brain: Aktivity před přednáškou

:desktop_computer: prezentace o podnikatelích a jejich firmách, produktech

  • Před návštěvou podnikatelů žáci vypracují prezentaci na zadané téma - např. osobnost daného podnikatele a jeho firma, rozbor oboru, ve kterém podnikatel působí, produktové portfolio apod. (prezentace mohou mít jen někteří žáci nebo naopak všichni - záleží, co tímto úkolem sledujeme)
  • Je dobré žákům ukázat dobrou a špatnou prezentaci - k tomu můžeme využít chatgpt nebo jinou AI aplikaci (např. Gamma)
  • Žáci se učí prezentačním dovednostem s obsahem, na který navazuje přednáška. Připravíme tak podnikatelům prostředí připravených žáků, kde je větší pravděpodobnost, že si přednášku více užijí, když podnikatele už trochu znají a také mohou klást lepší otázky.
  • V rámci prezentování si žáci poskytují vrstevnickou zpětnou vazbu, učí se pracovat s kritérii dobré práce a zdokonalovat v prezentování. Poté mohou srovnat svůj výstup s prezentací zkušených podnikatelů.

:page_facing_up: pracovní list o podnikání;

  • Žáci si před návštěvou mohou vyplnit pracovní list o podnikání a podnikatelích, po přednášce ho mohou vyplnit znovu a uvidí svůj posun ve znalostech tohoto prostředí. Na základě obou pracovních listů žáci mohou lépe porozumět klíčovým pojmům z oblasti podnikání.

:red_question_mark: příprava otázek pro podnikatele

  • Žáci si připraví otázky pro podnikatele, předtím je společně rozebereme, aby jim všichni rozuměli a znali smysl těchto otázek. Návštěva podnikatelů bude živější a interaktivnější, otázky smysluplnější.

:pushpin: Vhodné kroky po přednášce podnikatelů z Můžeš Podnikat:

Aktivity po přednášce

:memo: Žáci si po návštěvě podnikatelů vyplní pracovní list, ve kterém řeší, v čem je podnikatelé inspirovali, jaký vliv to má na jejich současný život, co se dozvěděli nového apod.

:bar_chart: Hodnotící škála - zjistíme společnou reflexí s hodnotící škálou, jak návštěva na třídu zapůsobila a žáci zjistí, jak to vnímají ostatní spolužáci

:puzzle_piece: Pracovní list o podnikání - můžeme se vrátit k prvnímu (znalostnímu) pracovnímu listu o podnikání a ověřit, jestli žáci vědí více než před návštěvou

ZÁVĚR

Myslíme si, že vyšší propojení přednášek se životem ve škole přispěje i k aktivnějšímu napojení žáků na podnikatele, k vyšším interakcím mezi nimi. Učitel není v pasivní roli, může lépe přispět k tomuto napojení.