Co přinesl únorový Slet Učitelů z Marsu na téma Jak hodnotím?

Do tohoto tématu vkládám shrnutí hlavních myšlenek, které vznikly mezi 7 učiteli z 5 různých středních škol. Nebojte se komentovat!

Termín dalšího sletu je 26. 3. 2025 od 16 - 18 h. Téma zůstává Jak hodnotím. Máme mnoho otázek k dořešení.

  • zjistili jsme totiž, že s hodnocením vyvstává mnoho problémů a není na ně jednoduchý obecný návod,

  • hlavní problémy hodnocení jsou:
    - zachycení konkrétních momentů u žáků, ke kterým se v hodnocení
    chceme vracet - tedy kdy a jak zachytit?
    - formulace slovního hodnocení, aby žákům dávalo smysl
    - zkreslená výpovědní hodnota známek
    - správné a rychlé hodnocení u krátkých aktivit typu referát, aktualita
    - u sledování výkonu se příliš zaměřujeme na vynikající a podprůměrné
    žáky, může nám uniknout tzv. střed

  • dílčí řešení, která jsme při sdílení našli:
    - Nejdříve žákovi formulovat zpětnou vazbu, až poté ho hodnotit. Tím jeho pozornost směřujeme na jeho učební proces, momenty, které se mu podařily a silné stránky, ale také oblasti, která může zlepšit. Poté dostane hodnocení. Když nejprve hodnotíme, mnoho žáků se “zavře” a o zpětnou vazbu nemá zájem.
    - Místo známek možné lépe bodovat/dávat procenta? Body ani procenta nejsou spojeny tolik se škatulkováním a emocemi. Tak je dobré hodnotit výkon. Přístup žáka ke studiu je dobré komentovat a dávat k němu zpětnou vazbu.
    - Učitel může pomoci žákovi mapovat vývoj jeho měkkých dovedností např. v případě přístupu ke studiu tím, že vede tabulku s dopředu vyznačenými kritérii a do té doplňuje konkrétní údaje. Cílem ale je, aby to uměl žák posoudit sám.
    - Žáci se mohou hodnotit sami. To je důležitá dovednost. Žák je schopný pojmenovat, co mu jde a co mu nejde vzhledem k správně nastaveným kritériím. Někdy si je nastavuje žák, jindy musí pomoci učitel. Zejména v oblastech, ve kterých je učitel odborníkem a může žákovi pomoc tzv. “nastavit laťku”.
    - Pozor, nemusíme hodnotit všechno! :slight_smile: Stačí vybrat to nejpodstatnější z hlediska rozvoje žáka a jeho učebního procesu.
    - Je dobré používat kritéria, usnadní to zpětnou vazbu a následné hodnocení učiteli i žákovi. Otázkou je - jak je nastavit, že?

  • někteří z nás se rozhodli, že něco již nyní aplikují či otestují.

Pokud k těmto bodům máte jakýkoliv postřeh, neváhejte a komentujte!

1 Líbí se